Socialt taxametersystem er en farlig glidebane

Mads KnudsenDette indlæg er bragt i Viborg Stifts Folkeblad 14/8 – 2014.

Onsdag aften i sidste uge præsenterede Undervisningsminister Christine Antorini (S) noget af indholdet af regeringens udspil til et socialt taxametersystem. Et socialt taxameter, som i alt sin enkelhed går ud på, at omfordele penge fra de uddannelsessteder med  ressourcestærke elever, og give til dem med større udfordringer.

Logikken ser ud til, at være at hvis bare man får flere penge bliver man også pr. automatik bedre til at håndtere elevernes faglige udfordringer. Den logik har jeg meget svært ved at følge. Jeg kan ikke se hvilke incitamenter, skolerne skulle få med det nye system, for at forbedre undervisningen for de fagligt udfordret elever, man fristes næsten til at sige tværtimod.
Er det så ensbetydende med, at det taxametersystem som vi har i dag er perfekt selvfølgelig ikke. Der er heller ikke meget mening med bare at give penge for antallet af elever/studerende, hvor mange der gennemføre, og hvor hurtigt de gør det.  Det store problem med taxametersystemet i dag er, at den overhovedet ikke skelner til de studerendes faglige kompetencer.

Derfor kunne jeg godt tænke mig et fagligt taxametersystem, som tog mere udgangspunkt i elevens faglige udvikling og dygtiggørelse. Det vil jeg synes var meget mere retfærdigt end et socialt taxametersystem.