Trafikformynderi over for unge

Når der sker ulykker med knallerter, skyldes det som regel kørsel i beruset tilstand og andre lovbrud såsom tuning af knallerten eller kørsel uden hjelm. Det er en myte, at langt de fleste alvorlige ulykker med knallerter involverer unge. Det modsatte er tilfældet. Det står klart, at knallerten har meget stor betydning for de unges mobilitet, ikke mindst uden for de større byer. På landet er der ofte langt mellem busserne. Til gengæld er der langt til skole og fritidsaktiviteter.

I resten af Europa må unge køre på knallert fra 14-15 års alderen. VK-regeringen fik i 2011 – med støtte fra Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Radikale – ændret lovgivningen, så unge fra januar 2013 kan køre på lille knallert (30 km/t) fra 15 års alderen. Samtidig styrkede vi færdselssikkerheden markant ved at højne kvaliteten af køreundervisningen, der fremover afsluttes med en egentlig teoriprøve og en praktisk prøve. Desuden skærpede vi sanktionerne yderligere ved ulovlig kørsel med knallert. Altså en god balance, hvor vi gav de unge mere frihed under ansvar. De får lov til at køre knallert tidligere. Til gengæld falder hammeren hårdt, hvis der begås de ulovligheder, der er årsag til alvorlige ulykker. Med denne lovændring kom Danmark på linje med resten af Europa, hvor man må køre knallert fra 14 eller 15 år.

Venstre ser gerne, at vi tager et yderligere skridt, så unge kan køre stor knallert (45 km/t) fra 16 år, så vi også på dette punkt kommer på højde med resten af Europa. Det ville være en god trinvis overgang til bil og motorcykel fra 18 år – til gavn for færdselssikkerheden. Danske unge er naturligvis lige så kvalificerede til at køre på knallert som unge i udlandet. På denne baggrund er det komplet uforståeligt, at de røde regering vil rulle lovgivningen tilbage, så unge fortsat skal være 16 år for at køre knallert. Det er udtryk for en trafikformynderisk holdning og et hårdt slag i ansigtet på de unge, der har brug for bedre mobilitet.

Jeg medgiver, at knallerten generelt er et risikofyldt transportmiddel, men det er jo primært på grund af ulovligheder. Det har vi taget højde for med lovændringen i 2011. Hvorfor i alverden skal det store flertal af lovlydige unge straffes for, at nogle relativt få uansvarlige unge begår ulovligheder? Jeg går ud fra, at regeringspartiet De Radikale fortsat er på linje med vi andre med hensyn til at give de unge frihed under ansvar.